Nieuws

blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
3 januari 2018

Bezoekersrecord Poppodium Grenswerk

Poppodium Grenswerk heeft in 2017 44.500 bezoekers getrokken. Dat is een record. Grenswerk sloot 2016 af met 38.000 bezoekers. In totaal had Grenswerk 26 uitverkochte shows in het afgelopen jaar. Toch blijven de financiële zorgen bestaan.

Poppodium Grenswerk heeft een bijzonder goed jaar gedraaid. In het derde volledige jaar na opening werden fors meer kaarten verkocht dan in voorgaande jaren. 2015 en 2016 (de eerste twee volle jaren) sloten allebei af met 38.000 bezoekers. De aantallen van 2017 liggen daar ruim boven. Naar verwachting zal het jaar 2017 worden afgesloten met een positief financieel resultaat.

De huisvestingslasten blijven onverminderd hoger dan initieel begroot in het originele ondernemingsplan in 2012. Dat werd in opdracht van de gemeente opgesteld door onderzoeksbureau LAgroup. Grenswerk is met de gemeente Venlo overeengekomen dat een nieuw exploitatieonderzoek gehouden zal worden in de eerste helft van 2018.

Directeur Tim Gaal: “De definitieve financiële cijfers moeten nog volgen, maar onze eigen prognoses geven aan dat we zwarte cijfers kunnen schijven dit jaar, inclusief de noodzakelijke reserveringen die wij moeten doen voor de toekomst. Het wordt waarschijnlijk een kleine plus. Dat betekent dat we dit jaar minimaal 130.000 euro beter gedraaid hebben dan in 2016. Maar dat is wel gebeurd in een recordjaar voor Grenswerk en dus absoluut niet maatgevend te noemen. Het betekent ook dat we bij de minste tegenslag, ook door externe factoren, weer acuut in de problemen zijn.”

De bezoekersaantallen over 2017 zijn fors hoger dan initieel het target was bij de opening van Grenswerk. Onderzoekersbureau LAgroup becijferde in 2012 dat 29.750 bezoekers een reëel doel zou zijn voor Grenswerk in het derde jaar na opening. Inmiddels trekt het poppodium anderhalf keer zoveel bezoekers als toen voorspeld. Ter vergelijking: voorganger Perron55 trok jaarlijks rond de 10.000 bezoekers. Grenswerk verwelkomt inmiddels ruim vier keer zoveel popliefhebbers.

In Poppodium Grenswerk werden in 2017 24.500 kaarten verkocht, daarnaast trok het podium 7000 betalende bezoekers op externe locaties (Grenswerk Open Air, Joriskerk, Take Five, Domani). Verder trok Grenswerk nog 13.000 niet betalende bezoekers in de zaal, inclusief verhuringen. Dat is exclusief bezoekers van het Grenswerk café.

De afgelopen twee jaar heeft Grenswerk zich meer en meer ontwikkeld tot een podium voor de regio. In 2015 kwam 70 procent van de bezoekers nog uit Groot Venlo, en 15 procent uit de rest van de provincie. In 2017 is dit laatste percentage gestegen naar 32 procent en 51 procent uit Groot Venlo. Ook het aandeel Duitse bezoekers is gestegen, van 5 naar 6 procent. Daarnaast had Grenswerk bezoekers uit België, Frankrijk, Engeland, Ierland, Denemarken, USA, Oostenrijk, Estland, Italië, Spanje en Rusland.

Grenswerk weet ook steeds vaker de zaal uit te verkopen, in 2017 organiseerde Grenswerk in totaal 26 uitverkochte concerten. My Baby, twee keer Waylon, Memphis Maniacs, Boris, Broederliefde, De Dijk, Markus Schultz, allemaal verkochten ze de zaal uit. Daarnaast verkochten ook door Grenswerk georganiseerde optredens in de Joriskerk (Mandolin Orange), Take Five (Bruut, Kapok) en Domani (Eerbetoon aan Leonard Cohen) uit. Internationale toppers als The Toy Dolls, The Paladins, Pain of Salvation en Saybia zorgden voor een nagenoeg volle zaal. Eigen projecten met lokale muzikanten (Ziggy Played Guitar, Top 2000 In Concert, An Afternoon with CSNY) verkochten steevast de zaal uit. Lokale toppers als Lone Road Station, The Suitcase, Graef, Stavast en Arno Adams presenteerden hun album in Grenswerk. Het sixtiesfestival Talking About My Generation trok meer dan 450 bezoekers. Afterparty’s tijdens grote evenementen als Stereo Sunday en Zomerparkfeest werden ontzettend goed bezocht.

Daarnaast is er ook ruimte geweest voor inhoudelijke verdieping. Zo is Grenswerk mede-initiator van het nieuwe jazzfestival Autumn Leaves, dat de hele maand oktober jazzconcerten bracht op verschillende locaties in de stad. Dat festival was een groot succes en is financieel neutraal afgesloten. In 2018 komt er zeker een vervolg. Ook startte Poppodium Grenswerk afgelopen jaar samen met Sounds Record Store een eigen platenlabel (Singles Only Club), waarop vier keer per jaar vinylsingles worden uitgebracht met exclusieve tracks van lokale en regionale artiesten.

Beluister De Grenswerk-selection

Alle verse nieuwe tracks voor jou geselecteerd door ons (op Spotify).

Beluisteren